Verkeersrecht
Wat is verkeersrecht?
- Kan ik een alcoholtest weigeren?
- Wat is een vluchtmisdrijf? Riskeer ik een rijverbod?
- Kan ik protesteren tegen een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs?
- In welke situaties dien ik de politie te contacteren na een verkeersongeval?
- Welke rechten heb ik bij het verhoor door de politie na een verkeersongeval?
- Hoe vul ik een Europees aanrijdingsformulier in na een verkeersongeval?
- Hoelang blijf je ‘een jonge bestuurder’? Wat zijn de consequenties?
- Wie heeft voorrang bij versmalde rijstroken?
- Hebben fietsers en voetgangers altijd voorrang op auto’s?
- Mag ik als fietser door het rood licht rijden?
- Mag een motorfietser tussen de files rijden?
- Wat als ik betrokken ben in een kettingbotsing?
- Is de overheid aansprakelijk wanneer ik val over een gebroken voetpadtegel?
- Wie is aansprakelijk bij een verkeersongeval bij ijzelvorming of sneeuw?
- Ik was betrokken in een ongeval en de tegenpartij blijkt niet verzekerd te zijn. Wat nu?
- Voor welke verkeersovertredingen riskeer ik een gevangenisstraf? En een rijverbod?
- Kan ik bij een verkeersovertreding (snelheid, alcohol, rood licht,…) genieten van rechtsbijstand?
- Mag ik altijd vrij kiezen voor mijn persoonlijke advocaat?
Te voet, te paard, per fiets, bromfiets, motorfiets, met de tram of trein, in auto of met de vrachtwagen, per vaar- of vliegtuig. Waar mensen zijn, is er verkeer. En waar er verkeer is, zijn er verkeersregels.
De eerste verkeerswet dateert uit de achtste eeuw na Christus, ver voor de komst van de auto. In 1896 waren er in heel België zes auto’s. In 1899 volgde de eerste Belgische verkeerswet. Daarin werd het voor de automobilisten verboden meer dan 10km/u te rijden in de bebouwde kom. Toen ook werd het algemeen verplicht rechts te rijden. Voor dronkenschap aan het stuur bestond nog geen wettelijke sanctie. Wie meer wil weten over de geschiedenis van het verkeersreglement verwijzen we naar ‘De Blijde Intrede van De Automobiel’ van Donald Weber (°1967, Gent), doctor in de geschiedenis.
Wie het huidig Belgisch verkeersreglement beter wil kennen, kan beroep doen op Lexcour-Advocaten.
Wat doen wij voor u?
Lexcour-Advocaten legt zich in het bijzonder toe op verkeerszaken en wil u wegwijs maken in het Belgisch verkeersrecht. Van bij de start als advocaat in 1975 was Christian Vandenbogaerde voorbestemd voor het verkeersrecht. Via zijn vader Georges Vandenbogaerde (°1923), die magistraat was en van begin 1970 tot 1990 rechter was in de politierechtbank te Kortrijk. Als vanzelfsprekend ontstond een bijzondere interesse voor verkeersrecht en de afhandeling van verkeersongevallen. Al die jaren kon Christian Vandenbogaerde zich verder bekwamen in het verkeersrecht, in opdracht van zowel particulieren als verzekeraars.
Welke sanctie hoort bij de verkeersovertredingen? Welke rechten hebben slachtoffers van verkeersongevallen? Elke vraag, elk dossier, vergt een grondige analyse van alle gegevens van de zaak, waarbij telkens in alle professionele eerlijkheid en in overleg met de opdrachtgever, de cliënt en veelal ook diens verzekeringsagent of –makelaar, correct en betrouwbaar advies op maat te geven.
Lexcour advocaten blijft gevoelig voor het menselijk leed en wil met toewijding en ijver streven naar de beste oplossing voor elk dossier, met respect voor elk individu en voor de regels van het recht. Wij zijn soms hard in de boodschap, maar steeds zacht in de relatie.
Op basis van de opgebouwde expertise in verkeersrecht, aansprakelijkheidsrecht, verkeersrecht en strafrecht, wil Lexcour-Advocaten u bijstaan bij:
- Verkeersongevallen met materiële en/of lichamelijke schade.
- Het opvolgen van minnelijke medische expertises en/of gerechtelijke expertises.
- Schadebegroting en invordering van schade.
- De wet inzake zwakke weggebruiker.
- De strafrechtelijke verdediging voor de politierechtbank en de correctionele rechtbank.